14 juli 2013

Ook geen zin meer om je eenzaam te voelen?


Gevoelens waar je liever niet over praat

We zullen er niet gemakkelijk zomaar voor uitkomen. Maar we ervaren allemaal wel eens een gevoel van eenzaamheid. Zo’n gevoel van: ‘Er is niemand die me steunt’ of ‘Iedereen heeft leuke mensen om zich heen en ik heb niemand’, of iets in die trant. 
Gevoel van eenzaamheid...
Je zult niet snel met anderen over dat soort gevoelens praten. Want de ander zal je al gauw zielig vinden. En zielig? Nou, dat wil toch zeker niemand zijn! Op gevoelens van eenzaamheid zitten we dus echt niet te wachten. Maar waarop dan wel?

De situatie waarin je verkeert

Misschien ben je single en ben je dus, zoals dat zo mooi heet, een alleenstaande (of is dat woord intussen alweer verouderd?).
 
Ga je zitten somberen? 

In het begrip ‘alleenstaande’ zit het woord ‘alleen’. ‘Alleen’ geeft in feite enkel maar informatie over de situatie of omstandigheden waarin je verkeert. Alleen-zijn betekent dus gewoon dat er geen anderen om je heen zijn. Je bent in je uppie.

Hoe wil je het 'alleen-zijn' ervaren? 

Het begrip alleen-zijn zegt helemaal niets over je gevoelens daarbij! Op welke manier je verkiest het alleen-zijn te ervaren, is aan jou. De gevoelens die jouw keuze teweeg kunnen brengen, krijg je er ‘gratis bij’. En ja, natuurlijk zijn we zelf verantwoordelijk voor de keuzes die we maken.

 
Je eigen keuzes maken

2 mogelijkheden om met ‘alleen-zijn’ om te gaan

Je hebt de volgende mogelijkheden hoe je met het alleen-zijn wilt omgaan:

Keuze 1. Je eenzaam voelen
Als het je niet lukt om bij anderen waardering en sympathie te vinden voor wat jij als mens denkt en voelt, kun je je in de steek gelaten, verbitterd en eenzaam voelen en heb je het moeilijk.
Eenzaamheid betekent de afwezigheid van de ander.

De afwezigheid van de ander
Keuze 2. Genieten van de vrijheid die het alleen-zijn je oplevert
Als jouw inzichten sterk genoeg zijn om zelfs de intense, menselijke behoefte aan goedkeuring door anderen te weerstaan, kun je gelukkig zijn met jezelf en kun je jezelf prima vermaken zonder gezelschap van anderen.
Alleen-zijn betekent de aanwezigheid van jezelf.
 
De aanwezigheid van jezelf

Osho Zen Tarot kaart ‘Aloneness’ / ‘Alleen-zijn’

Deze kaart kan ons van alles duidelijk maken over ‘alleen-zijn’. Als je naar de persoon op de kaart kijkt, zie je dat de man richting het licht gaat dat zich voor hem verspreidt. Als je heel goed kijkt, lijkt het wel alsof dat licht de contouren van de man zelf heeft, waardoor het eruit ziet of dat licht een soort van ‘vooruitgeworpen schaduw’ is. Hij is dus zijn eigen licht!

Hij heeft niemand nodig om zijn eigen weg te kunnen gaan. Hij kan het alleen. Hij ondersteunt zichzelf met behulp van een lange stok, een tak van een boom. Er zitten zelfs frisse, groene blaadjes aan. Er zijn geen tekenen dat hij zich eenzaam voelt. Hij loopt rustig z’n eigen pad.
 
Rustig je eigen pad lopen
De kaart 'Aloness' / 'Alleen-zijn' (uit de Grote Arcana) wil je zeggen dat je sterk genoeg bent, of je nu wel of niet alleen bent, om het leven aan te kunnen. En dat alleen-zijn absoluut niet hoeft te betekenen dat je je eenzaam voelt! Het betekent juist dat je zelfkennis en zelfvertrouwen kunt ontwikkelen, waardoor je weet dat je in staat bent om het allemaal zelf klaar te spelen. Mochten er metgezellen op je pad komen, dan kan dat natuurlijk leuk en gezellig zijn. Maar om je eigen weg in het leven te vinden, heb je alleen jezelf nodig.

In je eigen gezelschap

 M’n eigen ervaringen

Zelf heb ik in m’n leven verschillende periodes van eenzaamheid doorgemaakt. Toen ik bijvoorbeeld al een tijd lang geen vriend had, voelde ik sterk het gemis van een partner. Ik miste iemand met wie ik dingen kon delen en die een arm om me heen deed als ik daar behoefte aan had. Dat gemis voelde zo sterk, dat ik me daar ontzettend belabberd door ging voelen. En natuurlijk zag ik, vooral op zondagen, alleen maar gelukkige stelletjes om me heen.
 
Wat een romantisch plaatje

Het enige pad…

Die eenzaamheid duurde tot het moment waarop ik mezelf streng toesprak, in de zin van: “En nu is het afgelopen met dat eenzame gevoel van jou, Greetje!”
Ik besloot dat ik vanaf dat moment tijd aan mijzelf ging besteden. Best wel eng, vond ik, de confrontatie met jezelf aangaan, want wie weet wat je tegenkomt. Maar ik wilde mezelf echt leren kennen en me bewust worden van wie ik ben en van hoe ik eigenlijk in het leven sta. Het enige pad naar geluk en zelfvertrouwen moest ik zelf lopen.
 
M'n eigen pad vinden over alle hobbels die erbij horen

Afspraak met mezelf

Ik sprak met mezelf het volgende af: “Ik ga me bewust worden van wat ikzelf voor mezelf kan betekenen. Ik ga niet meer verlangen naar iets wat ik niet heb. Dat is totaal nutteloos en daar word ik alleen maar verdrietig van. Ik ga vanaf nu tevreden zijn met wat ik wel heb. Dat is zinvol en daar word ik veel blijer van. Ik ga erachter komen wie ik ben, los van anderen. Ik ga onderzoeken wat mij als mens gelukkig maakt.”
Uiteindelijk heb ik geleerd om gelukkig te zijn met m’n eigen gezelschap. Ik voel me bijna nooit meer eenzaam, of ik nu alleen ben of in gezelschap van anderen.

Uiteindelijk moeten we allemaal het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, en zonder kaart of gids, een weg te banen door de duisternis.

~Wees je eigen licht~
(Boeddha)

Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: