9 september 2014

Van karma, de dingen, die voorbijgaan…


Nee!
‘Bah!, deze kaart wil ik niet!’
Dat is misschien wel onze eerste gedachte als we deze kaart trekken, de Osho Zen Tarot kaart ‘Past lives’ / ‘Vorige levens’.

Begrijpelijk toch?
Want de gezichten van de meeste personen op deze kaart staan op onweer.
En de kaart heeft in zijn geheel in eerste instantie een niet al te vrolijke uitstraling.

Gezicht op onweer
Maar waar gaat deze kaart nou eigenlijk over?

Past lives?
Zouden we echt vorige levens hebben? En wat zou er dan allemaal gebeurd zijn in die levens?
Wie was je?
Wat deed je?



Ik zal het maar toegeven: ik vind het best spannend om daarover te fantaseren! Dromen over grootse, fantastische vorige levens. Misschien was ik wel een Oosterse prinses of de dochter van een zigeunerkoning, wie weet…

Misschien was ik wel een Oosterse prinses
Maar dat dromen zal wel niet de bedoeling zijn van deze kaart.

Een eind wegdromen over een vorig leven leidt vanzelfsprekend alleen maar onze aandacht af van datgene waar het in ons leven echt om gaat: het begrijpen en bewust worden van ons huidige doen en denken.

Zandloper

Zo op het eerste gezicht lijkt de afbeelding op deze Osho Zen Tarot kaart op een zandloper.

Zandloper
De kunstenaar die deze Osho Zen Tarot kaart schilderde, wil klaarblijkelijk iets duidelijk maken met het model van de zandloper. Zou het te maken hebben met de tijdelijkheid van het leven?

The Great Hourglass
Een zandloper geeft het begrip ‘tijd’ in zijn fatale en onomkeerbare hoedanigheid weer: dat wat wegstroomt, kan niet worden tegengehouden. Om nogmaals een nieuwe tijdsduur te kunnen markeren, moet de zandloper omgedraaid worden.

De symboliek van de zandloper wordt heel concreet, als ik weer eens verzucht: “Waar blijft de tijd?”. Voor ik het in de gaten heb, is er zomaar een dag, een maand, een jaar voorbij!


Waar blijft de tijd

Ook zou de zandlopervorm het ‘hogere’ en het ‘lagere’ kunnen uitdrukken, oftewel ‘hemel’ en ‘aarde’. Het zand kan niet omhoog lopen. Het omkeren van de zandloper symboliseert een beweging naar het 'hogere', wat je kunt zien als een ‘ommekeer’.

Beschermende handen

Op de kaart zie je handen die de bovenste bol liefdevol omvatten. Voor mij is het een teken dat 'het bestaan' me beschermt.

Beschermende handen

Wat je weet < > Wat je niet weet

Zie je die twee geel-oranje gekleurde hagedissen op de kaart? Ze symboliseren het ‘weten’ en het ‘niet-weten’, het ‘bewuste’ en het ‘onbewuste’. De twee hagedissen staan symbool voor het ons beschermen voor allerlei onbewuste inhouden die in ons aanwezig zijn. Sommige inhouden en inzichten blijven onbewust. We zijn er gewoonweg (nog) niet aan toe in onze persoonlijke ontwikkeling. Wel logisch eigenlijk: toen ik 18 was, was ik niet zo ver in mijn bewustwordingsproces als nu.

Symbool voor groei en geluk.
Bij de hagedis groeit de staart weer aan
als deze eraf is gebeten. 
Hoe ver ben jij in je persoonlijke ontwikkeling?

Yin yang symbool met in elke helft een hagedis 

“Waar heb ik dit aan verdiend?”

De gebeurtenissen die in ons leven plaatsvinden, proberen ons een patroon te laten zien. Het thema van dat patroon kan zich voortdurend herhalen in dezelfde of in andere situaties. We zitten dan als het ware gevangen in dat patroon.
Voorbeeld: als ik me verzet tegen bepaalde mensen, maar ze blijven me maar steeds dwarszitten, dan zit ik vast in de situatie. Ik voel me niet meer vrij.
Als ik er niet op een andere manier mee leer om te gaan, blijf ik in een cirkel ronddraaien. Om daar uit te komen, zal ik voor een andere aanpak moeten kiezen dan voorheen.

Leren we van onze ervaringen?

Of blijven we maar ronddraaien in cirkels?


Als je  naar dit plaatje kijkt, lijkt het of alle cirkels draaien. 
Gek word je ervan!

'Foute' mannen

Zo maakte ik zelf mee, jaren geleden toen ik graag weer een partner wilde, dat ik keer op keer de verkeerde, 'foute' mannen tegenkwam. Of hij bleek achteraf getrouwd te zijn, of hij wilde toch liever een vrouw zonder kinderen, of hij wilde alleen maar seks, of hij was totaal onbetrouwbaar, of hij kon zijn ex niet loslaten, enz., enz.

Foute man?
“Waarom gebeurt mij dit altijd?”, vroeg ik me af. “Waar heb ik dit aan verdiend?” Langzaam, toen de jaren voorbij gingen, kreeg ik het inzicht dat ik er wat van moest leren.

Karma: de invloed van het verleden op het nu

Je hoeft niet in reïncarnatie te geloven om de wet van karma te accepteren.
Karma is in wezen de werking van "wie goed doet, goed ontmoet".



Waar het echt om gaat in ons leven is dat we bepaalde patronen herkennen en vervolgens begrijpen. Karma zou je de optelsom kunnen noemen van alle handelingen in je leven.

Doe eens een stap terug en overzie je leven tot nu toe. Zie jezelf: in je werk, in je relaties en in je persoonlijke ontwikkeling. Zie hoe je op dit moment denkt en handelt.

Tenzij je iets verandert
Wat je in de toekomst zult krijgen is een verlengde van wat je nu doet - tenzij je iets verandert.

Waar groei je naar toe?

Natuurlijk hebben we geen volledige invloed op dat wat ons overkomt, maar we bepalen wèl hoe we daarop reageren en hoe we ermee omgaan. 
We zouden ons kunnen afvragen: “Als ik blijf doorgaan met wat ik nu doe, waar zal ik dan over een paar jaar zijn?”

Waar brengen je huidige keuzes en acties je naar toe?


~ Het is al moeilijk genoeg de last 
van één leven te torsen… ~
(Osho)

Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van de onderstaande sociale media: