4 juli 2013

Alleen maar kijken of zelf beleven?


Geen tijd

Heb jij dat nou ook? Dat je door je drukke dagelijkse bezigheden steeds minder tijd neemt om in de natuur te zijn? Ik in elk geval wel!

Dus is het nu tijd voor me om te stoppen met alleen maar toeschouwer te zijn. Ik ga meer tijd vrij maken om de natuur te beleven! Want misschien ben ik onderhands wel een beetje vergeten welke positieve invloed de natuur op me kan hebben…


Toeschouwer zijn is leuk, 
maar het is veel leuker om
zelf ergens deel van uit te maken

Wat is dat eigenlijk: ‘de natuur’

‘De natuur’: dat zijn toch de planten, de bomen en de dieren? En de lucht, is dat ook een onderdeel van de natuur? En het water van de rivieren, meren en de zee? En ikzelf dan? Ben ik zelf ook onderdeel van de natuur?
 
Prachtige natuur...

Het antwoord op al die vragen is simpelweg ‘ja’. Alle dingen om ons heen die niet door mensen gemaakt zijn, zijn deel van de natuur.

Bewust of onbewust

Het beleven van de natuur kan op verschillende manieren. Je kunt een stukje in het park wandelen omdat je bijvoorbeeld nog de hond moet uitlaten.
In het park met je hond wandelen

Daarbij zul je waarschijnlijk gefocust zijn op het feit dat de hond z’n behoefte moet doen - en zul je allerlei gedachten in je hoofd hebben (‘Wat zullen we morgen gaan eten?’, ‘Ik moet nog even langs m’n zus’, ‘Oh ja, ik zou m’n vriendin nog mailen’).

Voel het zand onder je voeten

Je kunt echter ook bewust ervaren dat je in de natuur bent. Daarbij laat je al je gedachten langzaam wegdrijven – en ruik je, zie je, en voel je letterlijk de kracht en schoonheid van de natuur. Alsof je helemaal bij die natuur, die je eerder als zo vanzelfsprekend zag, hoort.

Een verbinding voelen

Raak eens, net als de vrouw op de Osho Zen Tarot kaart ‘Experiencing’, de bast van een boom aan. Zoek een statige oude boom op. Merk wat je voelt wanneer je de grillig gevormde boomschors betast. Misschien zul je net als de vrouw op de kaart een verbinding voelen met de boom, de boom die al veel moeilijke tijden heeft doorgemaakt, net als jij misschien.
De 'Alles is Liefde' boom

Op de kaart ‘Experiencing’ ziet het eruit alsof de vrouw zich wezenlijk verbonden heeft met de boom. Op de stof van haar cape zie je afbeeldingen van bladeren: ze lijkt één geworden te zijn met de natuur. De kleding onder haar cape vertoont alle kleuren van de regenboog. Alsof dat wil zeggen dat ze op dat moment een verbinding ervaart tussen hemel en aarde.

Met al je zintuigen

Het bewust ervaren van de natuur kan een intens gevoel van verbondenheid met het leven geven. Met ‘bewust ervaren van de natuur’ wordt niet bedoeld het vaststellen welke plant of welke boom iets is (zo van: ‘Dit is een varen en dat is een berk’). Maar hier wordt een zintuiglijke ervaring van de natuur bedoeld.
Luisteren naar het geluid van een waterval

Zoals: het opsnuiven van de geur van nat gras als het net geregend heeft, het ervaren van de warmte van de zon op je huid, het voelen van de wind die door je haar waait, het horen van stilte, van knisperende bladeren als je in het bos loopt, het zien van voorbij trekkende wolken, het zien van kleine knoppen aan de bloemen. Als je respect toont in je aanraking met de natuur zul je misschien wel overvallen worden door een gevoel van verbazing, van verwondering...


Oordeelloze liefde

Prinses Irene vertelde jaren geleden al:
"Als je je werkelijk opent voor de boom in het park, kan die je ook bereiken, iets met je doen, je helen, je behandelen. Dat heb ik zelf jaren geleden voor het eerst intens ervaren.
Dialoog met DE NATUUR

Ik was overwerkt en ging met vakantie naar Zwitserland. En daar, tussen de bergen, viel alle weerstand weg. Ik leek ineens samen te vallen met de natuur. Het was een bijzonder ontroerende ervaring. Het maakte me duidelijk dat niets in mijn dagelijks leven nog paste. Het was voor mij het ervaren van een enorme oordeelloze liefde."

De ware natuur van jezelf

Door met stille aandacht in de natuur te zijn, kun je ontdekken dat je jezelf herkent als deel van dit levende geheel. Deze diepe verbondenheid met het leven kan je naar de ware natuur van jezelf leiden. Een staat van zijn, waarin je volledig in overeenstemming leeft met je diepste wezen.





Zo kan de natuur ons helpen bij het herstellen van het evenwicht in onszelf.

De natuur is.
De natuur vraagt niets, wil niets, eist niets van je.
De natuur nodigt je gewoon uit om liefde te ervaren.



Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: