11 juni 2013

Kan ‘nietsdoen’ je creatiever en actiever maken?


Genieten van nietsdoen

Heb jij dat nou ook? Je vakantie breekt aan en je denkt: "Heerlijk, vrij!" Maar voordat je gewoon lekker kunt genieten van het nietsdoen, moet je eerst helemaal ontstressen...


Last van stress?

En als je voor je gevoel daar net aan gewend bent, is het alweer tijd om opnieuw volop aan de bak te gaan. Dat is in elk geval wat mij vaak overkomt als ik vrij ben... 

Lekker nietsdoen


In m’n dagelijks leven ben ik waarschijnlijk te gestrest bezig (en ik zal echt niet de enige zijn). We hebben het allemaal druk, druk, druk… Dan is het lastig om je zomaar over te geven aan nietsdoen. 

Zou ik misschien toch moeten zorgen dat ik het minder druk krijg in m'n leven? Zodat ik minder moeite heb met de overgang van 'het druk hebben' naar 'nietsdoen'? 


Maar nietsdoen voelt voor mij altijd een beetje als lui-zijn. Dat geeft me een onprettig gevoel. Misschien moet ik leren om anders tegen deze begrippen aan te kijken? 



'Niet-doen' 

Een betere benadering van nietsdoen kan misschien zijn dat we het bekijken als ‘niet-doen’, dus geen dingen aan het doen zijn alleen maar omdat we vinden dat we ze eigenlijk moeten doen. 


Dus: niet je mailtjes lezen, niet bedenken wat je morgen moet eten, niet de stofzuiger pakken, niet je agenda bijwerken, niet dat sms-je sturen, en ga zo maar door. Het niet-doen begint zo een heel andere betekenis te krijgen dan lui-zijn

Lui-zijn kan het gevolg zijn van de gedachte dat je alles al voor elkaar hebt. Als je lui bent, geeft dat negatieve gevoelens: je hebt geen energie, je voelt je futloos, je voelt je mat, je voelt je lusteloos. 

Daartegenover kan juist het niet-doen, dus bewust genieten van de rustmomenten die je in je leven hebt ingebouwd, heel effectief zijn.

Bewust  genieten

Als ik ga denken dat ik het allemaal wel voor elkaar heb, word ik lui. Op zo'n moment kan het zijn dat ik bijvoorbeeld tegen mezelf zeg: "Ik ben nu een professionele Tarot reader en ik hoef niets meer bij te leren”, om vervolgens lui achterover te gaan leunen. Maar daarmee hou ik natuurlijk alleen maar mezelf voor de gek! 

Als je geen inspirerend doel voor ogen hebt en als je geen drive voelt, kan er heel gemakkelijk luiheid ontstaan. 

Er is niets mis mee om je eens serieus af te vragen wat je wilt in je leven. Ontdek wat je persoonlijke drive is. Want als je niet weet wat je wilt, maakt het immers ook niet uit hoe actief of hoe lui je bent. 

Gun jezelf rust

Het niet-doen, dus rust nemen, wordt trouwens door veel mensen gezien als luiheid. Maar niet-doen is goed! Het is juist nodig! Niet-doen brengt uiteindelijk meer actie voort. Dat klinkt  gek, maar toch is het zo. 

Rust brengt ontspanning. Je komt weer tot jezelf. Van daaruit kun je energieker en creatiever zijn. Als je altijd in je hoogste versnelling zit, kan het inbouwen van rust in je leven weer zorgen voor meer balans.


De balans tussen yin en yang
Juist op de momenten dat ik rust neem (en dus 'bezig ben' met niet-doen), voel ik langzaam de energie weer opborrelen. Dat voelt goed! 

Je krijgt door niet-doen uiteindelijk weer zoveel energie, dat je als het ware overstroomt van de energie. Je straalt, je bruist, je vibreert... En niet te vergeten: je creativiteit komt weer naar boven! Je bent niet langer apathisch, je bent er weer helemaal bij!



De luie man van ‘Laziness’ / ‘Luiheid’


Op deze Osho Zen Tarot kaart (de 9 van het element Water) staat een man afgebeeld die de indruk wekt dat hem niets kan gebeuren. 
Het lijkt alsof hij vindt dat hij het helemaal gemaakt heeft. Met z'n zachte, roze pantoffeltjes en z'n cocktail in de hand, zit hij alleen maar doelloos voor zich uit te kijken. 

Zo te zien is hij behoorlijk met zichzelf ingenomen. Hij denkt dat hij alles al gedaan heeft. Maar hij heeft zelfs de energie niet meer om op te staan en iets te gaan doen. Hij is in de veronderstelling dat hij alleen nog maar op z’n lauweren hoeft te rusten. 

Maar wat hij nog niet gezien heeft, is de brekende spiegel rechts naast hem. Zo te zien zullen er zullen nogal wat glasscherven gaan vallen! 


Scherven van een spiegel brengen volgens overlevering geen geluk...


De scherven van de spiegel staan symbool voor het aan diggelen vallen van zijn niet realistische denkbeelden. Hij heeft allerlei illusies over zijn huidige positie. Recht onder z’n ogen dreigt de barstende spiegel al die fantasieën af te 'breken'. Die scherven kunnen behoorlijk inhakken op zijn innerlijke levenskracht. 


De man op de kaart straalt een behoorlijke arrogantie uit. Dat komt waarschijnlijk voort uit zijn overtuiging dat hij werkelijk iets heeft gepresteerd. Hij denkt dat hij nu wel klaar is met z'n zaakjes. Hij vindt het allemaal wel goed. Hij zit alleen nog maar te dromen over zijn bereikte positie. Maar voor hem is het nu toch echt tijd om verder te gaan!

Je bent er nog niet

De Osho Zen Tarot kaart 'Laziness' / 'Luiheid' wil je duidelijk maken dat de situatie waar je nu in zit, niet je uiteindelijke bestemming is. Je bent er nog niet, ook al denk je misschien van wel... 

Zie je trouwens bovenaan op de kaart die witte vogel? Die vogel vliegt de oneindige ruimte in en wil je laten zien dat er nog zoveel meer valt te ontdekken. Hoe zacht je roze pantoffels ook zijn, hoe lekker de cocktail ook smaakt, er wachten nog oneindige verten op je om te gaan verkennen. Veel succes gewenst met je ontdekkingstocht!


Oneindige verten





Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: