31 oktober 2013

Naakt over straat?


Aantrekkelijk en bijzonder! 

Zo zou ik de afbeelding op de Osho Zen Tarot kaart ‘Inner voice’ / ‘Innerlijke stem’ willen noemen. Het is kaart nummer II (2) van de Grote Arcana.

Innerlijke stem

Waar gaat deze kaart over?  
Het onderwerp van de ‘Innerlijke stem’-kaart is volgens mij op verschillende manieren te benaderen. 
Ik wil graag meer luisteren naar mijn intuïtie

Voor mezelf heeft het in ieder geval met het luisteren naar m'n intuïtie te maken en met het ‘innerlijke weten’. 
Straks ga ik dieper op de kaart in.

Eerst wil ik je graag over een gekke droom vertellen die ik af en toe heb.


Gekke droom

Soms droom ik dat ik in mijn blootje over straat loop. In zo’n droom heb ik eerst helemaal niet in de gaten dat ik naakt ben tussen alle andere wel aangeklede mensen. Al dromende merk ik dan opeens dat ik geen kleren aan heb. Ik schrik me rot! En ik voel me ontzettend opgelaten in mijn droom. 
Dromen hebben meestal een symbolische betekenis

Krampachtig probeer ik dan met mijn handen mijn lichaam te bedekken. Maar dat lukt natuurlijk niet. Ik ben zo blij als ik weer wakker ben en besef dat het maar een droom was! Gelukkig maar!

Je kwetsbare kant

Zo’n ‘naakt-droom’ heeft meestal te maken met kwetsbaarheid en zelfbescherming. We durven lang niet allemaal onze kwetsbare kant te laten zien. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind dat ook behoorlijk lastig. 
Hoe kwetsbaar wil je zijn

Je hoeft je natuurlijk ook niet te pas en te onpas kwetsbaar op te stellen. Maar sommige omstandigheden ‘vragen’ er gewoonweg om dat je dat doet: je zachte kant tonen, jezelf openstellen, je gevoelens laten zien: als je voldoende zelfvertrouwen en zelfwaardering hebt lukt dat wel.

Sprookje van Andersen

Over iemand die, net als ikzelf in mijn droom, ook naakt over straat loopt, wordt geschreven door Hans Christian Andersen in zijn sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’


Hier volgt het verhaal in het kort.
Een ijdele keizer laat zich bedriegen door twee vreemdelingen. De mannen, die kleermaker zijn, maken de keizer wijs dat ze kleding kunnen maken die alleen gezien kan worden door mensen die niet dom zijn en die bijzonder geschikt zijn voor hun ambt. Dat lijkt de keizer wel wat en hij geeft hen opdracht kleding voor hem te ontwerpen. Ze gaan druk aan de slag. Bij het passen van de nieuwe kleren ziet de keizer echter helemaal niets, maar omdat hij niet als dom en ongeschikt voor zijn functie gezien wil worden, bewondert hij luidkeels het onzichtbare resultaat van de kleermakers. De keizer paradeert daarna met zijn ‘nieuwe kleren’ door de stad en iedereen juicht hem enthousiast toe, tot het moment waarop een onschuldig kind roept: "Maar hij heeft helemaal niets aan!". 

Ten slotte durft het hele volk te roepen: “Maar de keizer heeft helemaal niets aan!”. Er zit voor de keizer niets anders op dan statig door te lopen.

Als je het leuk vindt om het hele verhaal te lezen, klik dan op:
http://www.beleven.org/verhaal/de_nieuwe_kleren_van_de_keizer


De waarheid onderdrukken

Wat dit sprookje ons duidelijk wil maken, is dat we soms bezig zijn de waarheid in onszelf te onderdrukken. In het verhaal doen de mensen dat omdat ze bang zijn voor gezichtsverlies: stel je toch eens voor, als ze de waarheid zouden zeggen, dan zou iedereen hen dom en ongeschikt vinden. 
Laat je eigen waarheid naar boven komen

Kinderlijke onschuld

Maar natuurlijk is het minstens zo dom om zomaar anderen te geloven terwijl je met je eigen ogen ziet dat die keizer geen kleren aan heeft. Nee, om die waarheid naar boven te krijgen, verschijnt er in het sprookje een kind ten tonele, een kind als symbool van onschuld en oprechtheid. 
Speels en onschuldig

Bang om als dom en onbekwaam te worden gezien

De angst om ‘af te gaan’ en onze eigenwaarde te verliezen, kan heel diep in ons verankerd zitten. We proberen dan negatieve reacties uit onze omgeving te voorkomen. Daarom zeggen de mensen in het sprookje tegen zichzelf dat de keizer wèl kleren aan heeft. Ze zijn namelijk bang dat hun eigen waarneming fout is, bang dat ze daarom uitgelachen en uitgejouwd zullen worden. 
Soms zijn we allemaal wel eens bang om uitgelachen te worden

Blijkbaar vinden de mensen in het sprookje de reactie van anderen belangrijker dan dat ze vertrouwen op hun eigen waarneming. Ze luisteren niet naar hun innerlijke waarheid. Ze zijn bang gekwetst te worden. 


Hoe zit het met mijn eigen waarheid?

Ik vraag me weleens af of ik zelf wel genoeg naar mijn innerlijk stem luister. Heb ik zelf wel oren naar wat m’n intuïtie me vertelt? Misschien nog niet genoeg. Er is altijd meer waarvan ik me bewust kan worden. 




Innerlijke stem als raadgever

De betekenis van de ‘Innerlijke stem’-kaart heeft dus alles met het begrip 'waarheid' te maken. Onze innerlijke stem is een raadgever die alleen maar de zuivere waarheid spreekt, jouw waarheid.
Volg je hart...

Die stem hoeft trouwens heus niet altijd serieus en ‘zwaar’ te zijn, nee, die stem kan ook heel luchtig en vrolijk zijn.

Persoonlijke ontwikkeling

Je innerlijke stem kan je trouwens ook diepe emoties laten voelen. Die alles doordringende gevoelens zijn natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om mee om te gaan. Maar zodra je uit die diepte weer bovenkomt, voel je als het ware dat je boven jezelf uitstijgt. Je ontdekt dat je weer gegroeid bent in je persoonlijke ontwikkeling. Je voelt je net als een van die twee vrolijk dansende dolfijnen op de kaart en je danst ‘het leven door’.
'Dansende' dolfijn

Laat je niet in de war brengen!

Helaas zijn er soms ook momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen. 
Soms zijn er zoveel stemmen die je in de war kunnen brengen

We voelen ons daardoor in de war. Maar verwarring in zo'n situatie dient er juist voor om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in onszelf moeten opzoeken. Alleen dan zijn we in staat de waarheid te horen.
Zoek de stilte en het centrum in jezelf 


Leef de waarheid

In het instructieboekje dat bij de Osho Zen Tarot kaarten hoort, staat dat je in je hele leven nergens meer naar hoeft te zoeken als je de waarheid in jezelf gevonden hebt: “De waarheid functioneert via jou”. 
Leef de waarheid, de waarheid die springlevend, stralend, tevreden en gelukzalig is. 


~ Waarheid is het leven zelf ~

[Krishnamurti]

Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: