10 november 2013

Just do it: bruisen van energie!



De tijd als zand tussen je vingers
Heb jij dat nou ook?

Dat je het ontzettend druk hebt gehad, maar achteraf toch denkt: "Waar ben ik nou helemaal mee bezig geweest?" 

Heb jij soms ook het gevoel dat de tijd als zand tussen je vingers doorglipt?
Ik in ieder geval wel.

Tijd als zand
Vroeger zei m'n moeder vaak: "Wat gaat de tijd toch snel!" Dat vond ik nou echt iets wat oude mensen zeggen. En nu zeg ik het notabene zelf ook

Zo ben je nog een twintiger… En dan opeens ben je zomaar een 50-plusser!

Jouw tijd is waardevol
We weten allemaal dat ons leven op een zeker moment tot een eind komt. Dus je tijd is waardevol!

Waar wil je die kostbare uren, weken, maanden aan besteden? Waar wil je je energie aan besteden? 


Aan dingen die je in feite niet interesseren, of aan dingen die je inspireren?

Aan mensen waar je niets mee hebt, of aan mensen die je dierbaar zijn?

Aan activiteiten die je uitputten, of aan activiteiten die je energie geven?

Doe wat je energie geeft
Laatst verzuchtte een vriendin tegen me:
“Ik heb helemaal geen tijd om te doen wat ik eigenlijk graag wil doen. Ik heb het gewoon te druk met het doen van de dingen die van me verwacht worden.”

Zo herkenbaar…

Moeten, moeten, moeten
Vaak zijn we alleen maar bezig met wat we moeten doen. We zijn druk met verplichtingen, verantwoordelijkheden en to-do-lijstjes. 

Daardoor vergeten we wat we willen doen. We hebben geen oog meer voor wat ons inspireert, wat ons energie geeft en wat ons gelukkig maakt.

Weg met de to-do lijst!
Vraag jezelf eens af hoeveel belangrijke dingen je vorige week hebt gedaan. Met belangrijke dingen bedoel ik dingen waaraan je je met hart en ziel hebt kunnen overgeven, dingen waarvan je intens hebt genoten en die je dichter bij jezelf hebben gebracht.

Neem een ​​paar minuten de tijd om erover na te denken en schrijf een aantal dingen op.

Hoeveel heb je er opgeschreven?
Is je antwoord: “Helemaal niets.”? Komt me bekend voor...

Hoe komt dat toch?

Nou, dat komt maar door één ding: afleiding.

Door de bomen het bos niet meer zien
Gebrek aan focus
Afleiding, waardoor je een gebrek aan focus hebt, is de meest voorkomende oorzaak van het niet doen van de dingen die je vanuit je hart graag wilt doen.

Wat leidt ons dan zo af? Een paar voorbeelden van afleidende gedachten:

dagelijkse beslommeringen. “Eerst nog even het huis stofzuigen. Tja, en de ramen moeten ook nodig gedaan worden.”
"Tja, en de ramen moeten ook nodig gedaan worden"
negatieve gedachten over jezelf. “Ik kan het toch niet.”

storende gebeurtenissen. ”Mijn vader is ziek. Ik moet er echt elke dag heen.”

prikkels van buitenaf die op de korte termijn iets opleveren. “Leuk dat je belt zeg. Ja, natuurlijk ga ik vanavond mee naar dat concert. Ik wilde eigenlijk met iets anders aan de gang, maar ach, dat doe ik dan de komende week wel.”

Wat denk je, voel je je na afloop voldaan als je hebt toegegeven aan dit soort afleidende gedachten?
Nee, echt niet!

En brengen ze je dichter bij je zelf? Nee, dat al helemaal niet!

Waaraan wil je je energie besteden?

Een welkom geheugensteuntje is dan ook de Osho Zen Tarot kaart ‘Intensity’ / ‘Intensiteit’ (Kleine Arcana kaart: de Ridder van het element Vuur) om weer eens bij onszelf te kijken waaraan we onze energie besteden.

Zie je dat de vrouw op de kaart volledig één richting opgaat? Ze lijkt wel een pijl te zijn. 

Zo te zien weet deze Vuurridder precies waar ze naar toe wil! Ze heeft al haar krachten gebundeld.

Te veel, te snel 
Een van de redenen waarom we, in tegenstelling tot de Vuurridder, steeds maar niet bezig zijn met wat we echt willen, is dat we ons niet genoeg focussen. 

We willen te veel, te snel. We concentreren ons niet op dat ene wat we diep in ons hart zo graag willen doen. 
Diep in je hart weet je wat je wilt
Hoe fijn zou het zijn als je vanuit je eigen bron, je hart, jouw waarheid op jouw manier vorm kunt geven. Om dit te bereiken is een ontwikkeling nodig van externe naar interne gerichtheid, dus een verschuiving van een horizontale wereld naar een verticale wereld.


Wat wil je echt?
Misschien zeg je wel: “Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik het allerliefste doe…”, omdat er zo veel dingen zijn die je belangrijk vindt en die je wilt doen. 

Als je het lastig vindt om je persoonlijke 'drive' te vinden, lees dan eens het volgende stukje op de website van Psychologie Magazine:
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Hoe-vind-ik-mijn-passie.htm
Wat wil je hart je vertellen?
Als je niet goed weet welke motieven in je leven een belangrijke rol spelen, dan kun je de volgende test doen:
http://tests.psychologiemagazine.nl/Persoonlijkheid/Test%20Drijfveren
Na het doen van deze test heb je een persoonlijk 'drijfverenprofiel'. Daarmee kun je misschien wat gemakkelijker keuzes maken in je leven, omdat de uitslag van deze test je vertelt wat je diepste behoeften zijn om je gelukkig te kunnen voelen. 
Ontdek wat je diep van binnen belangrijk vindt
Wat ook erg leuk is om te doen als je erachter wilt komen welke waarden je in je leven belangrijk vindt, is het spelen van het 'waardenspel'. Je kunt zoiets kant-en-klaar kopen, maar je kunt het heel eenvoudig zelf maken. Kijk maar op de volgende website hoe je dat kunt doen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/94446-het-waardenspel-voor-een-doelgericht-leven.html

Een ding tegelijk
Omdat we simpelweg niet in staat zijn onze volledige aandacht op meerdere doelen te richten, is het best wel belangrijk dat je je aandacht richt op een ding tegelijk. Hoewel we vaak het idee hebben dat we veel dingen tegelijk kunnen, is dat slechts een illusie
We kunnen echt maar een ding tegelijk
Onze hersenen kunnen maar één ding tegelijk en we kunnen ons dan ook maar bezighouden met één belangrijk ding. 

Zodra je hebt gekozen waarop je je energie wilt richten, komt er meer helderheid en rust. Het is alsof je een fotocamera scherp stelt, je de lens verdraait om het juiste focuspunt te vinden voor de foto die je wilt maken.

Wil je weten hoe mindful je leeft, dan kun je de volgende test doen:
http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20Hoe%20mindful%20leeft%20u

Leer te genieten
Wanneer je leert genieten, omdat je bezig bent je energie te richten op datgene waar je voor gekozen hebt, haal je ook de zwaarte af van de ‘juistheid’ van je keuze.

Je richt je aandacht, je geniet!
En de niet gekozen alternatieven laat je los.
  
Probeer elke dag te oefenen met deze twee vragen:
1. Hoe maak ik meer tijd vrij voor wat ik echt wil?
2. Hoe laat ik de rest los?

Als je dit iedere dag doet, wordt je leven overzichtelijker. 

Stap voor stap leer je te leven in eenvoud.

Oog hebben voor dat ene 
Richt je aandacht naar binnen
Verwissel de intensiteit van de Vuurridder trouwens niet met de overdreven en ziekelijke felheid waarmee sommige mensen zo vlug mogelijk naar een bepaald doel willen. 

Zij zijn alleen maar gericht op snelheid. Hun focus is extern gericht, niet naar binnen, en heeft geen diepgang.

Gericht zijn op snelheid levert voor jezelf niets op
De intensiteit van de Vuurridder wil je juist laten zien, dat hier en nu het enige is wat telt. 

Hier is de enige plek die bestaat. Waar je ook gaat, je brengt altijd jezelf mee.

Nu is het enige ogenblik dat bestaat. Het is de verticale wereld van het huidige moment.

Intens leven maakt je gelukkig
Wanneer je je energie volledig op iets concentreert, voel je dat je hele wezen erbij is betrokken. Je raakt je gevoel voor tijd kwijt, je hebt geen gedachten die allerlei zijsporen opgaan. 

Je hebt een enorm gevoel van bevrediging. 

Het zijn de momenten waarop je maximaal creatief bent en bergen verzet. Op dat soort momenten beleef je het leven heel intens.


~Blijf niet stilstaan bij het verleden, 
droom niet over de toekomst, 
focus je op het huidige moment~
[Boeddha]


Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: