20 juni 2013

Een prettig gevoel van spanning


Ben jij een avontuurlijk ingestelde persoon? Of hou jij het liever bij het oude en vertrouwde?

Wat je antwoord ook is, de meesten van ons krijgen een onzeker gevoel als ze met iets totaal onbekends te maken krijgen: “Wat gaat er gebeuren?”, “ Kan ik dit wel aan?”, “Loopt het echt niet mis?”

Groots en meeslepend

Toen ik een puber was, zocht ik de onbekende weg. Tegen alles wat in mijn ogen ‘gewoon’ was, verzette ik me. Ik verlangde naar een avontuurlijk groots en meeslepend leven.
Zou mijn verlangen van toen uitgekomen zijn?



Onbekende weg...
Het ‘meeslepende’ is er in het verleden wel geweest. Er hebben zich genoeg schokkende en aangrijpende gebeurtenissen voorgedaan. Jammer genoeg in negatieve zin. Echt vrolijk werd ik daar niet van.

Maar van een ‘groots’ leven in de zin van imponerend en ontzagwekkend, nou nee, daarvan is geen sprake.


Trouwens, hoe ouder ik werd, hoe meer ik vooral kleine en eenvoudige dingen in het leven opmerkte. Ik probeer me tegenwoordig voortdurend bewust te zijn van het avontuur dat te beleven valt in de simpele alledaagse dingen. En dat ontdek ik steeds meer.

Een klein avontuur: lekker liggen in het gras

Behoefte aan avontuur

Allemaal hebben we een natuurlijk verlangen naar avontuur. Maar uit angst kunnen we dat verborgen houden voor onszelf. Heb jij de moed om aan je behoefte aan avontuur te voldoen? Kom jij je nieuwsgierigheid tegemoet? Durf jij je het onbekende in te laten trekken? 

Dat onbekende hoeft niet perse iets groots en bijzonders te zijn. Het gaat er gewoon om dat je een gevoel van prettige spanning bij jezelf durft toe te laten.




Ruik jij ook de geur van avontuur?

Osho Zen Tarot kaart ‘AVONTUUR’

Als je ‘ja’ durft te zeggen tegen het onbekende, zul je waarschijnlijk net zo doen als het meisje op de Osho Zen Tarot kaart ‘Avontuur’ (Schildknaap van Regenbogen). Ze wandelt verwachtingsvol het bos uit en loopt richting al die mooie kleuren. Ze is nieuwsgierig. Ze ziet de prachtige regenboogkleuren en denkt alleen maar: “Daar wil ik naar toe!” Ze stapt er blij en parmantig op haar wankele beentjes op af. Dit meisje piekert er echt niet over wat er allemaal verkeerd zou kunnen gaan.

Onzekerheid durven toelaten bij jezelf

Elke nieuwe dag opnieuw gaan we het onbekende in. We weten niet wat er precies gaat gebeuren. Welke grote of kleine gevaren zullen er vandaag weer op ons afkomen?  Misschien raken we de weg wel kwijt en verdwalen we. Of komen we terecht op een doodlopende we


Voor je lol verdwalen in een maisdoolhof


Je kunt je dan onzeker of misschien zelfs angstig voelen. Maar onzekerheid toestaan en toelaten bij jezelf is de enige manier om persoonlijk te kunnen groeien. In je eigen zoektocht mag je zelf je eigen avonturen beleven. Je mag zelf je eigen waarheid ontdekken. Het enige wat daarvoor nodig is, is dat je de uitdaging van het onbekende durft aan te gaan.

Het onbekende ingaan


Als je het nieuwe en onbekende ingaat met een onschuldige, open en kwetsbare houding en met het vertrouwen van een kind, dan kunnen zelfs de kleinste dingen van het leven het grootste avontuur worden!


Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: